Så minskar du din risk vid downhill-åkning

 

De allvarliga olyckorna i Järvsös bergscykelpark har skapat diskussion. Självklart innebär downhill en risk i och med hög hastighet i kombination med hopp och kraftig fallhöjd. Under förra året gick vi på Folksam igenom alla skador vid motions- och tävlingscykling och då ser vi endast ett fåtal som skadat sig när de åkt downhill men det betyder inte att det är ofarligt. Vid downhill-åkning förekommer en del allvarliga huvudskador, armbrott och skador på bröstkorgen.

I veckan blev jag intervjuad just kring detta av Ljusdals-Posten och nämnde då Folksams gynnsamma arbete med Vasaloppet som har lett till att färre skadats under cykelvasan.  Olyckor går att förebygga och tillsammans med Vasaloppet har vi gjort olycksplatsanalyser och inspektioner för att just bygga bort olycksdrabbade sträckor. Vidare kan man som cyklist också skydda sig bättre genom att ha en bra hjälm (två hjälmar som får Bra val av oss på Folksam har avtagbart hakskydd – Bell Super Air R MIPS och Bell Super 3 MIPS). En annan enkel säkerhetslösning är att skippa vattenflaskan och i stället använda en vätskeryggsäck. Då får man bort risken med att flaskan åker av cykeln så att man eller någon annan kör på den eller att man tappar kontrollen medan man dricker. Dessutom upplever jag att jag dricker mer och oftare med vätskeryggsäck och då håller man sig piggare. När man kör mountainbike eller downhill är dessutom bra att använda kroppsskydd.

 

Var rädda om er i backen och ute i skogen!

Helena