Välj dubbdäck…eller dubbfritt…eller dubb…

Funderingarna snurrar säkert hos många just nu. När det är riktigt halt, typ glansis, ger dubbdäcken en klar fördel enligt VTI:s senaste rapport. En studie från Trafikverket och Vectura 2011 visar på 42% reduktion av dödliga olyckor med dubbdäck jämfört med dubbfritt på is och snö. Varför är det då så svårt att välja? Därför att svaret är komplext.  Så länge det saknas enkla lättolkade riktlinjer kommer vi fortsätta tveka. Tidningarnas tester visar att dubbfria däck nästan matchar dubbdäck på halt underlag. Dubbförbudet förväntas utökas. Vi har ett vägunderlag som varierar kraftigt i vårt avlånga land med olika klimatzoner som ger olika fördelning av underlag. Men även om södra Sverige jämfört med norra har färre dagar med snö och is så finns en faktor som påverkar olycksrisken förutom långvarig halka, väderomslag. Studier visar att olycksrisken är störst den närmaste tiden efter ett väderomslag till halka, därefter minskar risken över tiden.

Inte helt lätt att värdera alla fakta. Så hur göra? Kanske de enkla råden är bra trots sina svagheter….

kör du mest norr om Mälardalen men inte i Göteborg, Stockholm eller Malmö och måste ha bilen i alla väder, välj dubbdäck, annars dubbfritt. Bor du i storstad med dubbförbud, har bil med dubbdäck men utan antisladd bör du skaffa de bästa dubbfria däcken.