En olycksfri värld?

Tänkte ägna mitt första blogginlägg åt trafiksäkerhetsutvecklingen och sia om vad som kommer hända inom området de kommande åren. Under 90- och 00-talet förbättrades bilsäkerheten mycket tack vare att konsumentkrockprov, såsom Euro NCAP, infördes. Enligt Folksams studie ”Hur säker är bilen?” har personbilarna blivit 25-35% säkrare sedan 80-talet. Frågan är hur mycket säkrare bilarna kan bli i framtiden? Hur mycket mer kan fordonstillverkarna göra? På senare år har fokus skiftats från att skydda vid en krock till att förhindra att en olycka inträffar. Därför kan jag lova er att under de kommande åren kommer biltillverkarna att introducera alltfler spännande system som förhoppningsvis kraftigt reducerar antalet personskador i trafiken. Ny teknik, såsom automatiskt bromsningssystem, kommer exempelvis att varna och ge stöd vid svåra trafiksituationer för att i bästa fall undvika en krock eller i alla fall minska effekten av en krock. Nya Volvo S60 som precis lanseras har exempelvis säkerhetssystemet Pedestrian Detection som kan upptäcka en fotgängare som kliver ut framför bilen. Systemet upptäcker fotgängaren, varnar föraren och aktiverar automatiskt full bromseffekt om föraren inte reagerar i tid. Nyttan av ett system som detta är stort då det inom EU omkommer c:a 8 000 fotgängare och många fler skadas allvarligt varje år vid en kollision med ett fordon.

Att Volvo dessutom tagit steget att ha en egen nollvision – att ingen ska dödas eller skadas i en Volvobil år 2020 – det är riktigt tufft tycker jag!